Sne. 

Endeligt. Jeg har været her næsten 3 måneder og det blev en af de sidste dage i oktober før sneen kom. Der har været hvidt en enkelt morgen for nogle uger siden, men det var væk inden frokost. Denne gang ser det ud til at holde lidt længere. Der er godt nok tøet noget i løbet af dagen, men nu, sen eftermiddag, kommer der mere. Alle lyde dæmpes. (Det giver altså en seriøs risiko for at sove for længe når det ikke er nogle lyde udenfor!) Skyerne hænger så lavt at jeg næsten ikke kan se hverken store eller lille Marlene – fjeldene bag byen. Hvordan har de mon fået de navne? Det må der være en historie om. Det af dem, om jeg kan se, er hvidt med små pletter af stejle klippesider. Alt er hvidt og tyst og selvom temperaturen er ligeså lav som de foregående dage, så bider frosten ikke så meget i kinder og næse. Mon det har noget at gøre med fugtighed?



August var som et dansk efterår men med langt mindre rusk og regn. Flotte farver på fjeldsiderne. Langsomt flere og flere isskosser i fjorden. Nogle dage for varme til overtøj og fyringssæsonen er ikke startet endnu. Dagene er så lange som 18 timer.



I september lå temperaturen lige omkring frysepunktet. Lidt under om natten. Lidt over om dagen. Det holdt sig langt ind i oktober og blev kun langsomt, meget langsomt koldere. Nogle få dage med regn og blæst men langt, langt de fleste med svag vind og klar himmel. Super forhold for nordlys. Aurora Borealis. Solvind. I skumringen ligger det som tynde streger af de letteste lammeskyer. Når det så bliver mørkt, begynder de at pulsere med grønt lys. Meget svagt lys for det meste. Og det er altså ikke ret nemt at tage fotos af fandt jeg ud af. 2 årsager: Mit mobil kamera kan ikke helt hamle op med de prof kameraer og jeg kommer sjældent udenfor byens lysforurening om natten. For de fedeste foto skulle du besøge facebook gruppen Nordlys over Nuuk. Bemærk datoerne. Det har væltet ind med fotos her i september og oktober.   https://www.facebook.com/groups/1541847066045545

Til sammenligning er mine egne fotos ikke meget værd. Den blå bygning til højre er forsamlingshuset. Jeg står på klippeknolden, hvor Hans Egede Kirke ligger og ser mod vest.



Der er nu omkring 10 timers dagslys og dagstemperaturen er kun lige kommer under nul. Og så kom der sne.

 

 

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog