Vinteren kom

For fuld musik og med vajende faner. Det startede med 2 dages storm. Alle fly aflyst og med den travlhed, som det giver på min arbejdsplads, hotellet. De strandede passagerer skal have tag over hovedet men til gengæld kan alle de forventede gæster ikke komme frem. Med stormen faldt temperaturen med omkring 15 grader så vi nu ligger med ca. minus 10 om dagen og minus 15 om natten. Selv med en kun svag vind bliver chill-faktoren hurtigt noget, der kan mærkes. En smule sne fik vi også. Ikke det store. Måske 15-20 cm. Men det bliver hurtigt trådt til is. Gader og fortov ryddes ikke. Der bliver højst strøet noget grus ud, så det ikke er alt for glat. Jeg ryddede dog den lange trappe op til min hoveddør. Den kunne hurtigt blive til en rutsjebane hvis jeg ikke holder den ryddet. Med isen er det også tid til pigge. Snekæder til støvlerne. Jeg havde købt nogle for et par uger siden, så jeg var parat. Desværre gik der ikke en uge, før jeg tabte en af dem, så jeg er igen på glatis indtil jeg får købt nogle nye.

 



Her 2 fotos af nordlys. Det ene ved 6-tiden om aftenen og det andet i dagslys. De er begge taget lige udenfor min hoveddør. Jeps. De der hvide totter bliver grønne i mørke.

 


En særlig begravelses tradition. Der er 2 begravelsespladser i det gamle Nuuk. Men de må være fyldt for det er en tredje, der bruges nu. Den ligger udenfor byen, ikke så langt fra lufthavnen. Den ligger skønt med udsigt over fjorden men…der er altså lidt langt til alting. Derfor ser jeg den ene begravelse efter den anden, hvor de har lejet en bus så alle gæsterne kan komme med ud til gravstedet. 

Kommentarer

  1. Tomler op, hvis man kunne det. :)

    Vi var nede hos far for en uges tid siden, han havde det godt. Jeg havde lånt en teleskobsav og fjernede alle de rådne grene fra kastanjetræet så den har lidt mindre vægt og de ikke falder i hovedet på os.

    Han har lige fået 3 stik og var lidt træt af det.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog