Mit første syn af Grønland
får jeg gennem et dugget flyvindue.
Spredte isklumper i et mørkeblåt hav går over i grå fjelde med snedækkede dale
for senere at blive til et sammenhængende istæppe. Indlandsisen. Fascinerende.
På samme tid ensformig og forskellig. Overvældende. Genskinnet af lys fra isen
er markant. Lidt senere kommer der spredte skyer. Det øger lyset endnu mere og
jeg må vende blikket væk.
Der er masser af fantastiske billeder af Grønlands
fantastiske natur. Så mine amatør fotos taget med et middelmådigt mobilkamera
igennem et dugget flyvindue er helt lige meget. På nær at de er taget af mig –
at jeg har været det – at det var mig, der så det, der er på billedet.
Vi nærmer os Kangerlussuaq og jeg ser på indlandsisen gennem
flyruden igen. Nu med pytter af smeltevand og områder med grå is. Hvorfor grå
og ikke hvid? Det ser ikke så sundt ud. Dagen efter læser jeg da også i
medierne om usædvanlig stor afsmeltning fra indlandsisen.
Jeg har et par timer i Kangerlussuaq. Jeg ser rundt på
fjeldene omkring lufthavnen og vælger et som mål for en gåtur i ventetiden. Jeg når det
ikke. Den rene og tørre luft får fjerne ting til at se nære ud. Men jeg får en fin
tur igennem en ret lille men spændende by. Den er rå, rustik, pioner-agtig. Alt
andet end poleret. En blanding af de meget få planter og træer og byens
baggrund som militærbase. Her hilses. Når man går/kører forbi hinanden. Lige
først var det lidt overraskende for mig, men jeg fik det snart lært. På min
korte gåtur gennem byen fik jeg hilst på bybussen og dens chauffør 4 gange.
Air Greenland har 1 stor maskine, en Airbus med plads til
knap 300 passagerer. Det er den, der flyver mellem København og Kangerlussuaq.
Derfra er der forbindelse til nord, syd, øst og vest med en masse mindre
maskiner, fra knap 40 pladser og helt ned til helikopter med kun en håndfuld
pladser. Det rutenet er fint symboliseret i deres logo. Det har taget hele
formiddagen at samle alle dem, der skal med retur til København og det tager
hele eftermiddagen af flyve dem, der kom fra København, videre til deres mål. Jeg
selv lander i Nuuk sidst på eftermiddagen. Her får jeg et fint indtryk af hvad
indenrigsfly betyder for Grønland. Det er en livline, det er infrastrukturEN,
det er som lokaltog og expressbusser, der forbinder København med provinsen.
Det er som de små busser i andes-bjergene hvor høns og grise rejser med. Dog
ikke levende her i Grønland. Men har man haft jagtlykke, så deler man. Så
rensdyrkøller og frosne fisk nødtørftigt pakket ind i sorte plastsække og
forhåndenværende papkasser cirkulerer på baggagebåndet.
Efter en lang dags rejse er jeg ankommet til mit nye hjem.
Kommentarer
Send en kommentar