Opslag

Billede
 Turist i Grønland, kapitel 2. Ilulisset. Man er ikke i tvivl om hvad de lever af. Allerede i lufthavnen med hotellernes chauffører, der står og guider ankomne gæster ud til busserne. Bymidten består mest af touroperatører, souvenirshops og cafeer og rundt om hoteller, hostels, b&bs. Men her er nu også noget at komme efter. Vi boede på B&W Hotel Ilulisset. Nyrenoveret og udbygget under coronanedlukningen. Det er godt nok flot. Enkelte design-flaws men ellers godt. Fx er safen skruet på undersiden af en bordplade, der hænger på væggen. Der skal ingenting til før den konstruktion hænger lidt i beslagene og det får døren til safen til at svinge ud hvis man ikke låser den. Badeværelset er også en anelse for kompakt til at være praktisk og rengøringsvenligt. Fin fin udsigt fra toppen, hvor der er restaurant/bar og tagterrasse. Sermermiut. Arkæologi flere tusinde år tilbage i tiden. Fin adgang med træbro hele vejen over det sårbare område og op til udsigten på kællingekløften. Et
  2+2=5 De næste 2 uger bliver exeptionelle på 2 måder. Dels kommer mine 2 børn, Andrea og Thomas til Grønland og dels skal jeg for første gang selv være turist. Sammen med dem selvfølgeligt. Det skal være en mindeværdig rejse og første dag lægger hårdt ud. Norsaq, det fly, som Air Greenland har til at dække forbindelsen med udlandet, nærmere betegnet København, gik itu. Så Andrea og Thomas' afgang fra København var forsinket 2 timer. Og Air Greenland besluttede at alle andre fly skulle vente på dem fra København, så 2 timers forsinkelse på alt. Men de kom frem. Planen var at jeg tog flyet op fra Nuuk og vi mødtes i Kangerlussuaq til en udflugt ind på indlandsisen. Det kneb lidt at være klar til udflugt kl. 13 når det forsinkede fly først landede kl. 12:35. Men vi var klar 13:15 og det var ok efter aftale med touroperatøren. Bussen var endnu mere forsinket og nogle af passagererne skulle baggage med til en overnatning inde på isen. Så det tog tid at komme ombord og komme afsted.
 Vejret i juli 2022  har været tåget, gråt og fugtigt. Kun få dage med sol og sommer. Alligevel fandt jeg lejlighed til nogle gode ture på fjorden og i fjeldet. En vens ven inviterede på ørredfiskeri ovre på nordlandet. Dejlig tur men med småregn. Ørreder fandt vi ikke men alt for mange torsk. Det er næsten ikke sjovt når de bider så hurtigt og man bare trækker den ene efter den anden i land. Så vi slap dem ud igen hele bundtet. Jeg har også været været oppe på og rundt om Lille Marlene. Endda flere gange. Jeg kan godt lige klare det hvis jeg får lov at puste og stønne med korte mellemrum på vejen op mens turen på vej ned går helt uden problemer. Jeg må nok se i øjnene at jeg ikke kommer op på Store Marlene før i næste liv. Men nogle gode billeder har jeg da samlet mig:
Billede
  Strandet i Kangerlussuaq         Flyet aflyst. Det er der rigtigt mange i Grønland, der også har prøvet. Som alt andet er rejseaktiviteten afhængig af vejret. Der kan også være udfordringer med mekanikken eller personalet. Hvis en eller anden lille dims på en maskine går i stykker er der sjældent en reserve maskine lige i nærheden på grund af de enorme afstande. Og får de fløjet en ny maskine til byen i løbet af nogle timer, kan besætningens arbejdsdag være gået i mens. Der er sjældent nogle nemme løsninger og selvom det er meget generende at få sine planer væltet, så er jeg da taknemmelig for at Air Greenland vælger den sikre løsning. Denne gang var jeg nået fra Nuuk til Kangerlussuaq kun med lidt forsinkelse. Et efterve efter for meget blæst i Nuuk dagen før så maskinerne ikke stod klar til de tidlige morgenafgange. Men forsinkelsen var ikke værre end at næste ben i rejsen sagtens kunne nås. Hvis altså ikke der havde været for meget blæst i Kangerlussauq. De små dash-8 maskiner k
  Hvalsafari på fjorden. Jeg var på udflugt kort efter jeg ankom til Nuuk. Og så var jeg på juleferie i Danmark. Ellers har jeg ikke været udenfor byen i næsten 10 måneder. Hvis man ikke har egen jolle, så kommer man ikke ret langt. Så jeg købte plads på en hvalsafari i går. Det er ikke billigt. 950,- for 3 timer. Vi var 9 passagerer og 4 af os bor i Nuuk. Fandt vi ud af ved at snakke lidt sammen undervejs. De andre fastboende havde familie eller venner på besøg fra Danmark og så var der én enkelt turist på egen hånd. Det var faktisk lidt hyggeligt. På båden var også bådføreren og en guide. Vi tøffede rundt i nogle timer mellem pragtfulde fjelde, der stadig har sneklatter hist og pist. Vejret var ok sammenlignet med dagene før, men stadig så koldt og blæsende at hue og vanter var en god hjælp når man gik udendørs på båden. Fin tur men… ingen hvaler. Der har ellers været jævnlige meldinger om hvaler i fjorden i ugevis. Næsten dagligt. Men lige den dag, hvor jeg både har fri og inves
  Tøvejr. Det startede i slutningen af marts. Temperaturen steg op i nærheden af frysepunktet. Lidt over, lidt under og der har den ligget i snart 6 uger. På dage med strålende solskin og høje temperaturer kan man næsten se snedriverne smelte time for time. På andre med overskyet og lidt lavere temperatur kommer der nyt, frisk sne ovenpå. Og det er faktisk rart. For det er ikke altid lige kønt hvad sneen gemte. Affald, cigaretskod, glasskår og det allesteds nærværende grå-sorte støv. Øv. Måske kommer støvet sammen med stenene når der bliver gruset på vejene? Et par steder i byen er der hvad jeg vil kalde beton-sne. Fastkørt sne, grus, støv og lag på lag af det. Det er stenhårdt og ser ikke ud til at blive ret påvirket af tøvejr. En finurlighed, der ikke ses så tit i Danmark. Bilerne får snoreskørt af istapper. Når det tør lidt og så fryser igen. Måske varme på inde i kabinen. Men ingen saltning af vejene. Det ser da lidt sjovt ud, ikke? Måske er det noget, jeg bilder mig selv